Leerproblemen
Samen op zoek naar wat jouw kind nodig heeft.
Leerprobleem vs leerstoornis
Sommige kinderen ondervinden moeilijkheden met het lezen, spellen en/of rekenen.
Wanneer dit te wijten is aan een leerachterstand die weer kan worden ingehaald dankzij begeleiding en therapie, dan spreken we van een leerprobleem.
Andere kinderen ervaren hardnekkige problemen ondanks intensieve begeleiding. In dit geval spreken we van een leerstoornis en kan een diagnose dyslexie (lezen), dysorthografie (spelling) of dyscalculie (rekenen) worden gesteld.
We maken het onderscheid tussen 3 leerstoornissen:

Dyscalculie
Een rekenstoornis waarbij het kind het onvermogen heeft om tot correct rekenen te komen. De rekenachterstand komt niet overeen met het vermogen tot leren op andere schoolgebieden (zoals lezen en schrijven). Het automatiseren komt maar niet of moeizaam tot stand. Vaak heeft een kind met dyscalculie weinig (ruimtelijk) inzicht, moeite met klokkijken en geen sterk geheugen.

Dyslexie
Een leesstoornis die gekenmerkt wordt door een hardnekkig probleem bij het aanleren en vlot toepassen van het correct lezen en/of het spellen op woordniveau. Als kinderen leren lezen en schrijven, leren ze letters te koppelen aan klanken en klanken te koppelen aan letters. Voor elk kind is dit een moeilijk proces, maar door het herhaaldelijk oefenen, wordt dit geautomatiseerd. Bij kinderen met dyslexie is er een duidelijk automatisatieprobleem aanwezig.

Dysorthografie
Een schrijfstoornis die sterk verwant is met dyslexie en beide leerstoornissen komen vaak samen voor. Er is het onvermogen om tot correct schrijven te komen. Het correct analyseren van hoorwoorden, het kunnen memoriseren van onthoudwoorden en het kunnen toepassen van spellingsregels verloopt zeer moeizaam.